our picture

19‏/12‏/2008

نوستالجيـــــــــــــــــــــــا

عندي حنين لكل شيء ..
و بداخلي هلع من كل شيء و من لاشيء
مشاعرمتانقضة قد تكون غبية لا تستحق التدوين
لكنها في لحظة ولادتها يكون لها شان
...
لست ادري لما خطر على بالي عدد من اقربائي الذين توفوا
قد يكون امعانا مني في اثارة دموعي و تخليص نفسي من تلك الشحنات
السلبية التي تطبق على صدري و تكاد تخنقني
او ربما هو مجرد حنين..
مثلما يروادني الحنين لمدرستي القديمة
ولاصدقاء الطفولة ..
واليوم جاء دور الاموات..
...
اذكر اول عهدي بالوفيات عندما كنت صغيرة
لا استطيع تحديد سني لكني لم اتلحق بالمدرسة بعد
كان جارنا ..
رجل متقدم في السن و اظن ان زوجته كانت قريبتنا ابضا..
ما تزال صورته عالقة بذهني رغم اني لست اذكر اذا كان طيبا او لا
كل ما يترائى امام عيني هو قامته الطويلة و جلبابه العسلي و تلك العمامة
التي كان يلف بها راسه ..كان عند جدي مثلها ايضا ..
ما تزال صورة نعشه ماثلة امامي ..
كان يحمله اربعة من الناس على مرفع خشبي ويسيرون به نزولا الى مدافن القرية
والتي كانت على هضبة مطلة على البحر..
كان الرجال يرددون لا اله الا الله و يسيرون بخطى سريعة ..
ربما خيل الي معها انهم يركضون..
...
لا اعتقد انني بكيت او تاثرت فلم اكن افهم معنى ان يموت احدهم بعد..
ولا اظنني حتى الأن فهمت جيدا معنى ان يموت عزيز او قريب او حتى غريب..
فالبنسبة لي كان الموت شبيها بالغياب او السفر..كله غياب يرجى منه عودة..
31-10-2006

هناك 3 تعليقات:

Sophia يقول...

ما شاء الله على الذاكرة
الفكرة من ان الموت صحيح شبيه بالسفر والغياب مع امكانية لقاء من جديد,, انما ليس بعودة المسافر ;)

dada يقول...

كان نفسي ابعت لكي رسالة اقولك "ماتنسييش تشدي السيفون الساعة 12 "لكن ماعييش سنتوفة رصيد فعلا
شيء مؤسف
خلاص اوعدك السنة دي حشده مرتين ورا بعض
واساسي حفتكركِ ح حدعي لك دعوات مش حتستجاب يا غبيية لان الدعاء مكروه ف الحمام وكمان حدعي لاصافو بالمرة هاهاها

يالا اشوفكم السنة الجاية اوروفوار

dada يقول...

اخر مستوي من التيت بلغ منتهاه بصراحة
الناس كلها بقت ولاد تيييييييييييييييت الناس نفسها كلمة تيت
الناس اللي عمري ماكنت منهم ومش راضيين يفهموا
انا مع الناس التانين
انا مش من دشنا ولا من ديش العدو

جفنه علم الغزل..

قلت لكِ 99%من شبه عدم الاستيعاب مرشوش عليهم رشة غباء +1%سوء استغلال لـ99%=اجدعها تييت علي الاطلاق

جفنه علم الغزل..ومن العلم ما قتل

ما هو المنطق؟
بهجت:ان 1+1=2
مرسي:اية دليلك يا مولانا
بهجت:نجيب خيارراررايا + خريررايايا= اتنين خيارارارايايا
عاطف:كلنا ايد واحدة يا بهجت هيييييييييية
مرسي:بس ياه انت مش فاهم حاجة خياراريايا اية وزفت اية اسكت ال خيارارايايا ال 1+1= 1 يا حماااااااار
ايوة
بهجت:مرسي الزناتي اتهزم يا ردالة
مرسي:انا حثبت لك انك حمار دلوقت
نجيب لوح ازاز لزوم الشفافية
ادي نقطة ماية يا حمار نقطة ماية دي ولا مش نقطة ماية
وادي كمان نقطة ماية
بقوا اية يا حمار قول بقوا نقطة ماية كبيرة اهوه
نقطة ماية ذائد نقطة ماية حيدونا اية غير نقطة ماية يا بقف
عاطف:بس انت وهو وهي اية اللي بتقولوا نقطة ماية خيارايا اوعي انت مش فاهم حاجة اوعي كده ولا اية
1+1=0 يا بهايم اوعي وسعوا والله العظيم كده يا جدع
اني حدخل لوح الازاز دهون الفرن اي واللهي العظيم شفتوا يا بهايم
1+1=2
1+1=1
1+1=0
1+1=1/2
1+1= عفريت ازرق
من ما سبق ما هو المنطق؟
كلنا متفقيين= عمرنا ما حنتفق
ده احمر لكن النحلة بتشوفه اخضر
يبقي احمر ولا اخضر؟
هههههههههه
حمرا يا تييييييييييييت ويا تتتتتتتيت ويا تتتتيييييت

جفنه علم الغزل

لو بطلنا نحلم نموت؛لو بطلنا موت حنحلم
مافيش حدود مافيش تتتتتييييييييييتتتتت مافيش ناس ولاد تيت مافيش اي تيت ابن تيت ابن تيت علي وش الارض
كل الناس طيبين وشاطرين
كل ده مجرد كابوس
وكل الناس طييبين شاطرين
لا ماينفعش ده موت مش حلم
ينفع نحلم نموت بشرف؟

لا حول ولا قوة الا بالله
معلش استحملوني انا زي اخوكوا الزوغير